Computer, mag ik overvaren, ja of nee?

E
en van de meest spraakmakende fenomenen binnen de wereld van ‘Internet of Things’ is de zogenaamde ‘Smart City’. In Nederland is Rotterdam dé stad bij uitstek om hiermee kennis te maken. De havenstad hoopt zich de komende jaren namelijk te ontwikkelen tot een van de meest geavanceerde ‘smart cities’ van Nederland. Een mooi voorbeeld hiervan is de slimme watertaxi, je zag hem misschien al eens voorbij komen.

Het is een project waarbij wij als IoT Academy nauw betrokken zijn. Wij werken hiervoor samen met de gemeente Rotterdam, KPN, Spring Holding en de startup Captain AI.

Dat de beste schippers aan wal staan, is in deze stad van het harde werken en ‘aanpakken’ eerder uitzondering dan regel. Toch zou dit zomaar eens werkelijkheid kunnen worden in Rotterdam. De slimme watertaxi gaat straks namelijk autonoom varen, zonder schipper dus. Inmiddels wordt dit project al ruim een jaar uitgebreid getest en niet zonder resultaat, er is al enorme vooruitgang gezien. 

Het testvoertuig draagt de naam: MSTX14. Aan boord van deze futuristische boot bevindt zich een stukje techniek om van te smullen: een AI (artificial intelligence, ofwel kunstmatige intelligentie) die niet alleen exact bijhoudt wat er allemaal tijdens een boottocht gebeurt, maar hier daadwerkelijk van leert. Van manoeuvres van de watertaxi zelf, tot aan bewegingen van andere schepen in de buurt, werkelijk alles wordt vastgelegd en geanalyseerd. Het systeem doet razendsnel ‘ervaring’ op en zal straks volledig zelf passagiers op een veilige en comfortabele manier vervoeren. 

Voordat je gegevens kunt analyseren, moet je die data natuurlijk wel hebben. Om data in te zamelen is de watertaxi voorzien van een heel aantal sensoren, welke tot in detail vastleggen wat er zoal gebeurt tijdens een route. Daarnaast wordt er veel gebruik gemaakt van GPS. Behalve de watertaxi zelf, is ook de kade voorzien van de nodige GPS technologie, om zo ieder moment exact te kunnen bepalen waar de watertaxi zich bevindt. 

Het systeem van de watertaxi herkent ook objecten die hij onderweg tegenkomt. Zo ziet hij bijvoorbeeld het verschil tussen een zeemeeuw en een boei. Bovendien weet het systeem op basis van het ‘leerproces’ ook dat een zeemeeuw vanzelf opzij gaat en je dus niet hoeft uit te wijken. Op dit moment herkent de zelf varende taxi nog niet evenveel als een stuurman. Als er een persoon in het water ligt zal een stuurman natuurlijk meteen te hulp schieten, de AI herkent dit op dit moment nog niet, maar ook dit zal in de toekomst wel mogelijk zijn. 

Om het systeem nog sneller te doen leren, is door middel van IoT een zogenaamde ‘digital twin’ (een digitale versie) van de Rotterdamse haven ontwikkeld. Hier zit enorm veel informatie in verwerkt en dit systeem wordt ook up-to-date gehouden. Zo kan de AI leren van de echte én de digitale haven. Uiteraard kunnen alle omstandigheden, zoals ook slecht weer, worden gesimuleerd.

De AI wordt al op meerdere schepen in de Rotterdam getest. Bron: energyglobalnews.com

Momenteel zijn er nog stuurmannen aanwezig die tijdens een boottocht inzicht hebben in het systeem en het ook hier en daar aanvullen.
Ondanks alle ontwikkelingen is het systeem op dit moment nog niet klaar om het roer volledig uit handen te geven. Gas geven, remmen en sturen wordt momenteel nog door de stuurman gedaan. Nu heeft het systeem met name nog de rol van een slimme navigator die goede tips geeft aan de stuurman. De AI blijft verder leren. Het is dus een kwestie van tijd voordat de eerste watertaxi zonder stuurman passagiers gaat vervoeren.


Partner worden van de IoT Academy?

Neem contact met ons op en ontdek hoe jouw organisatie ook onderdeel kan worden van ons IoT Academy ecosysteem.

Neem contact op